Marketingeszközök az arculatépítésben

[Total: 0    Average: 0/5]

Marketingeszközök az arculatépítésben

 

Mindenkinek szüksége van egyedi, megkülönböztető vonásokra, hogy felismerjék és emlékezzenek rá. Személyeknél a mások számára látható, azonosításra szolgáló „jelek” – mint az aláírás vagy a stílus – hosszabb ideig alakulnak, de egy vállalkozásnak jóval kevesebb idő áll rendelkezésére, hogy kialakítsa arculatát.

 

A kis- és középvállalkozások körében sajnos még mindig többségben vannak azok a cégek, amelyek egyáltalán nem – vagy legalábbis nem tudatosan és nem következetesen – alakítják arculatukat. Pedig az imázs, a külvilág számára a cégről megjelenő látható lenyomat rendkívül fontos tényező egy üzlet sikeressége szempontjából. Az arculat nem más, mint az a leképezés előtti „rajz”, amelyet a vállalkozás tudatosan hoz létre bizonyos tartalmi és formai elemek segítségével, és amely imázsát is meghatározza. A hazai gondolkodás egyik hibája, hogy olykor még a nagy cégek sem ismerik fel, milyen komoly szerepük van a tartalmi tényezőknek (küldetés, filozófia, szervezeti struktúra, vállalati kultúra) a külvilág felé megjelenő imázs szempontjából.

AZ ARCULAT KÜLSŐ, FORMAI ELEMEI

Az arculat teremti meg az ügyfelek szemében a hitelességet, a stabilitás érzetét, megalapozza a partnerek általi ismertséget, a megkülönböztető erőben rejlő versenypozíciót. Ebben kiemelten fontos szerepük van:
• a külső azonosítóknak (embléma, logórendszer, színvilág, tipográfi ai rendszer, grafi kai motívumvagy figurarendszer, szlogen, bélyegző), illetve
• az írásos, mindennapi kommunikációban részt vevő információhordozóknak (névjegy, levélpapír, boríték, adminisztrációs anyagok, címkék, dossziék, számlák, belső telefonkönyv, információs tábla, meghívó és üdvözlő lap, emlékeztető).
Nem mindegy például, hogy emblémának egyedi grafikát választunk-e, vagy olyat, amely minden harmadik ember névjegykártyáján is ott szerepel. Ha pedig már a névjegykártyánál tartunk: megtervezésekor nem szabad megfeledkeznünk a következő szempontokról:
• A grafikai elemeknek hitelesen tükrözniük kell, amit a cégről sugallni akarunk!
• A bonyolult, mívesen cizellált logó (sok szín, sok árnyalat) komoly nyomdai buktatókat generál, és az ajándéktárgyak logózását is bonyolulttá teszi.
• A cégnévnek mindig olvashatónak kell lennie!
• Nem szabad az arculatot egy éppen aktuális divatirányzat alá rendelni, mert így lerövidül az élettartama.
• Névjegykártyához ne használjunk gyorsan gyűrődő, vékony papírt!
• Ellenőrizzük a kártyára kerülő információk pontosságát, teljeskörűségét!
• Ne alkalmazzunk sokféle betűtípust, és kerüljük a cirádás betűket!
• Használjuk ki a névjegykártya hátoldalát is (kezelések időpontja, tevékenység leírása)! A névjegykártyának lehet akár kinyitható változata is.
• Ne változtassuk havonta az arculatot! Ha elfogyott a névjegykártyánk, ne tervezzünk új változatot! (A cégnév váltogatása pedig egyáltalán nem megengedett!)
• Az arculati elemeknek illeszkedniük kell egymáshoz, egységes stílust kell megjeleníteniük.

A SIKERES MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ ALAPJA: AZ EGYSÉGES KONCEPCIÓ

A vállalkozás által használt arculati elemek egysége szempontjából fontos, hogy egymással harmonizáljanak, közös koncepciót képviseljenek:
• a kereskedelmi információhordozók (termék formai kialakítása, csomagolás, formatervezési alapelvek, csomagolási azonosítók, jegyzetfüzet, szórólap, prospektus, használati utasítások, termékvédjegy, garanciajegy, tárgyalási anyagok, matricák, határidőnaplók, reklámanyagok), és
• a speciális információhordozók (szignál, szponzorálás, kereskedelmi egységek, kültéri és beltéri információhordozók, egyenruha, munkaruha, berendezések, standok előírásai, a filmes kommunikáció vizuális stílusjegyei, hírlevél, előadás slide-ok, kézikönyvek, műszaki leírások).
Egyéni vállalkozók és kis- és középvállalkozások számára nagyon fontos, hogy a vásárolt terméket milyen formában, milyen csomagolásban adják át a vevőnek, milyenek a használt szórólapok, prospektusok, vagy éppen mit „üzen” a vendég számára a kötelező munkaruha. Mindezek mellett, érdemes figyelmet fordítani:
• az indirekt információhordozókra (belső- és külsőépítészet, külső és belső eligazító rendszer, névtábla, szállítóeszközök, járműpark, telephely külső környezete, zászló, virágok, ajándéktárgyak),
• és nagyvállalatoknak a hálózati kommunikációra (titoktartási nyilatkozatok, honlap, intranet, elektronikus levélpapír és aláírás, adatbázisok, e-learning, netikett szabályok, adatexport és -import, hibás e-mail-ek, spamek, levelezési listák kezelése).

A KÜLSŐ ÉS BELSŐ KAPCSOLATOK JELENTŐSÉGE

Az üzleti fejlődés a kidolgozott és tudatosan használt arculat mellett nem nélkülözheti a kapcsolatépítést és a cég vezetőinek úgynevezett ön-pr tevékenységét sem. A kapcsolatépítés egyik lehetséges formája a már meglévő vevők, vendégek még pontosabb megismerése. Érdemes például az ügyfelekkel kapcsolatos összes információt egy adatbázisba gyűjteni, a partnereket rangsorolni! A kötelező elemek (név, kapcsolattartó, elérhetőség, vásárolt termék és értéke) mellett feljegyezhetők további vásárlási jellemzők, szokások, reklamációk is. A kapcsolatépítéshez szorosan hozzá tartozik az alkalmazottakkal való kapcsolatápolás is: ennek minősége a vállalkozás teljes tevékenységére rányomja a bélyegét. A munkatársak számára egyértelműnek kell lennie, hogy a cég az ügyfélből él. (Az elégedetlen vevők 96%-a új vásárlási helyet keres!) Végül tisztában kell lenni azzal is, hogy a kisebb cégek imázsát, hitelességét és az irántuk táplált bizalmat nagyban befolyásolja a tulajdonos személyisége és kapcsolatépítő ereje. Egy nő számára ez sokszor nagy kihívást jelent. Kiss Andrea, a nőiesség-coaching program megalkotója, a BLC Tréning & Coaching Center Kft. ügyvezetője szerint sok nő találja magát szemben az újrakezdés nehézségeivel, valamint a karrier és a család összeegyeztethetőségének problémájával. A szakember szerint ilyenkor érdemes (nemcsak nők számára), feltárni az aktuális helyzetet, majd személyre szabott programterv alapján közös célokat meghatározva nekilátni a munkának, ami általában három hónapon át tartó, intenzív fejlődést jelent. Az üzleti siker érdekében pedig alkalmanként nem árt a vezetői coaching, a személyiségfejlesztés vagy egy-egy önismereti kurzus sem.

 

Kelemen Gréta
About Kelemen Gréta 50 Articles
"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gréta-t, de a legfontosabb két dolog, amit tudni kell, hogy az optimista és precíz, természetesen barátságos, szemlélődő és racionális, de kisebb dózisokban, és gyakran elkényeztetik a nem érzéketlen szokások is. Az optimizmusa azonban, amiért gyakran imádják. A barátok gyakran számítanak róla és romantikus természetükre a szükség idején. Persze senki sem tökéletes, és Bogdánnak számos hibája van. A tisztesség és az instabilitás hajlamos az úton járni, bár inkább személyes szinten, mint mások számára. Szerencsére a pontossága általában ott van, hogy enyhítse a fújásokat."

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*