A parfümpiac jelene és jövője 2. rész

[Total: 1    Average: 5/5]

A parfümpiac jelene és jövője 2. rész

 

A ROSAE cég egy évvel ezelőtt a parfümpiac jelenlegi helyzetével, illetve jövőjének várható alakulásával kapcsolatban végzett figyelemreméltó kutatást. Az alábbiakban ennek a felmérésnek az eredményeit foglaljuk össze a Les Nouvelles Esthétiques francia kiadásában megjelent tanulmány alapján.

 

A VIZSGÁLATI MÓDSZER

A vizsgálat a francia parfümpiac 44 neves szereplőjét (márkaképviselőket, parfümőröket, disztribútorokat, parfümipari szakemberek képzésével foglalkozó intézetek tanárait, szakújságírókat és szaktanácsadókat) kereste meg személyes, négyszemközti beszélgetések keretében, és kért tőlük anonim válaszokat a következő kérdésekre:

•  Hogyan határozná meg a parfümpiac jelenlegi helyzetét?
• Milyen nagyobb változások mentek végbe a parfümszakmában Ön szerint az utóbbi két évben?
• Az utóbbi években piacra került parfümök közül Önnek melyek nyerték el leginkább a tetszését? Miért?
• Nevezzen meg három parfümöt, amelyeket szívesen viselt öt évvel ezelőtt! Hogyan jellemezné ezeket?
• Milyen jelenleg forgalomban lévő parfümöket visel szívesen ma? Hogyan jellemezné ezeket?
• Milyenek lesznek az Ön megítélése szerint a jövő parfümjei? Mit gondol, hogyan alakul majd a parfümpiac jövője?

A PARFÜMPIAC JÖVŐJE

Az alapanyagok minőségének kérdése

Minőségi termékek
A mind jobban elburjánzó, csak a mennyiségre koncentráló tömegtermelés mellett az utóbbi néhány évben örvendetes tendenciaként tért vissza a parfümgyártás egyes területeire a minőségi szemlélet. Ez a folyamat vélhetőleg folytatódni fog a jövőben is, és eredményeképpen karakteresebb, a minőség és a technikai megvalósítás szempontjából igényesebb termékek jelennek majd meg a piacon, amelyek jól végiggondolt, valódi koncepció alapján készülnek, és igazi olfaktív élményt nyújtanak a felhasználónak.

Minőségi alapanyagok
A megkérdezett szakértők valamennyien a kiváló minőségű alapanyagok felhasználása mellett foglaltak állást, határozottan állítva, hogy a jövő parfümiparát a legjobb alapanyagok felhasználása jellemzi majd. Ezek részint nagy hozzáértéssel előállított, kiváló szintetikus anyagok lesznek, de egyre nagyobb szerephez jutnak a gyakran kézi erővel termesztett, tiszta és hamisítatlan növényi alapanyagok is, amelyek a leghíresebb gazdaságokból kerülnek ki. Ezek a virágok, fák, növényi és állati anyagok szolgálnak majd a hagyományokhoz visszatérő, valódi nemes parfümök alapanyagául. És lesznek egészen biztosan új, a parfümipar számára eddig még fel nem fedezett, korábban nem használt alapanyagok is. Számos kutatás vizsgálja, milyen természetes, növényi anyagokat lehetne még bevonni a parfümgyártásba, és rengeteg kísérletet végeznek a felhasználható szintetikus alapanyagok palettájának bővítése érdekében is. Kibontakozóban van az alapanyagok előállításának és megmunkálásának egy újfajta módszere, amitől a parfümöknek is érezhetően más illatuk lesz majd, mint a korábbi évtizedekben volt.

Felismerhető, határozott illatú parfümök
A fogyasztók részéről egyre növekvő kereslet mutatkozik az olyan illatok iránt, amelyeknek alapanyaga egyértelműen és könnyen beazonosítható, azonnal felismerhető, tisztán kivehető karaktert ad a terméknek. Vannak bizonyos nagy klasszikusok, amelyek ilyen illatoknak számítanak. Ezek már hosszú ideje forgalomban vannak, változatlan formában, és ma is éppúgy hódítanak, éppúgy megtalálják vásárlóközönségüket, mint piacra kerülésük első időszakában. Kiállta az idők próbáját például a Chanel N° 5, a Trésor, az Angel, az Opium, a Paris. Ezek az illatok, és még jó néhány másik, olyan termékek, amelyek azonnal felismerhetőek, és egy jellegzetes, domináns jegy határozza meg karakterüket.

Kreativitás, igényesség és innováció

Kreativitás
A megkérdezett parfümipari szakemberek véleménye szerint a parfümszakmában egyre nagyobb szerephez jut az alkotói szabadság,amely valamennyi illatcsaládban új ötletek megvalósításához, eredeti kreációk megalkotásához vezet. A közeli jövőben ezért sokkal izgalmasabb dolog lesz parfümőrnek lenni, mint mondjuk 10 évvel ezelőtt, amikor még igencsak meg volt kötve a kreátorok keze és fantáziája. A fejlődés iránya azt jelzi, hogy már a közeli jövőben is egyre többször kaphatnak szabad utat a kreatív, egyéni kezdeményezések, amelyek közül sok igazi „nagy durranás” lesz majd a piacon. Feltéve, ha a gyártók fel merik vállalni a járatlan utakban rejlő kockázatot.

Igényesség
A márkák és a parfümőrök oldaláról is egyre kifejezettebben érzékelhető a valódi minőség igénye. Úgy tűnik, lassan lejár a rengeteg, egy kaptafára készülő, egymásra hasonlító termék ideje. A gyártók merészebbek, kísérletező kedvűek lesznek, a nagy márkák pedig végre tudatosítják magukban, hogy a márkanévhez csak úgy maradhatnak hűek, ha nemcsak ismétlik önmagukat, hanem egészen eredeti kreációkat is fel mernek vállalni. Ez persze bizonyos szintű piaci kockázatot is jelent, de az ő számukra a kockázatvállalás még mindig kevesebb veszéllyel jár, mint egy kis, szárnyait próbálgató parfümház számára, amely könynyen tönkre mehet egyetlen sikertelen kísérlet miatt is. A nagyoknak kötelességük eredeti kreációkkal lepni meg a vásárlóközönséget – vallják a megkérdezett szakemberek.

Innováció
A parfümkészítésben új, eddig ismeretlen területek várnak felfedezésre. Korábban nem használt alapanyagokat vonnak be a gyártásba, például zöldségek és konyhai fűszernövények illatjegyeit, amelyekből egészen eredeti illatkreációk jönnek majd létre. Nem igaz, hogy ebben a szakmában már nincs új a nap alatt, hogy itt már mindent kipróbáltak, amit csak lehetett. Van lehetőség a megújulásra, egészen új illatvilágot megjelenítő parfümök kitalálására. Az illatosításnak újfajta módjaira is számítani lehet: kezdenek divatba jönni a fehérnemű anyagát lágyító illatok, illetve a keményítő hatású illatok. A technológiák is megújulóban vannak. A tendenciák azt mutatják, hogy a parfümgyártás hagyományos alapanyaga, az alkohol hamarosan átadja majd a helyét egy ökológiai szempontból elfogadhatóbb alapanyagnak, és a kivonatok készítésénél is olyan, kíméletesebb, új technológiát alkalmaznak majd, amellyel jobban megőrizhető a növények természetes illatanyaga, aromája.

Luxus, álmodozás, érzelmek

Visszatérés a parfümgyártás hagyományaihoz
A kreátoroknak nem a nullpontról kiindulva kell létrehozniuk saját alkotásaikat. A parfümszakmának távoli múltra visszatekintő, nagy és értékes hagyományai vannak, amelyekhez érdemes visszanyúlni. Ezt teszik más ágazatok is: modernizálnak, átalakítják a régi recepteket… Az utóbbi néhány évben szemtanúi lehettünk ennek a tendenciának a parfümiparban is, és minden jel arra mutat, hogy a jövő felé itt is a múlton keresztül vezet az út. Az új kreációkhoz a régi idők tradícióiból merítenek majd ötleteket a parfümőrök. A hagyományokra támaszkodva hozzák majd létre új illataikat, amelyek valódi értékekkel, természetes illatjegyekkel, kiváló illatokkal lepik meg a vásárlóközönséget. Tanulni kell a közelmúlt tapasztalataiból. A piacra kerülő, valóban különleges, elsőrangú termékeket nem szabad egy szezon elteltével mindjárt továbbfejleszteni, új változatban kínálni a vásárlóknak. Nyugodtan ott lehet hagyni a polcokon, keresni fogják őket. Ezt a tanulságot kell levonnia minden márkának a Mugler, a Lempicka, a Miyake, a Gaultier, a Kenzo egyes termékeinek máig tartó sikereiből.

A luxus térhódítása a parfümszakmában
A luxus a szó legnemesebb értelmében minőséget jelent majd újra. A mai fogyasztó egyre többet tud a parfümök, a kreátorok világáról, és érti, milyen kritériumok alapján nevezhető minőséginek, sőt luxus minőségűnek egy termék. Az utóbbi években a parfümőrök világa, egyáltalán a parfüm világa elszakadt a divat, a ruhatervezők világától. A jövő feladata az is, hogy a luxus jegyében helyreálljon a kapcsolat a parfümkészítés és az haute couture között.

Érzelmek, álmok
A parfüm hatalma eredendően abban áll, hogy érzelmeket kelt, álmodozásra késztet, örömet okoz. El kell érnünk, hogy a jövő illatai újra telítődjenek ezekkel a nemes és különleges tulajdonságokkal. A valódi parfüm álmokat, emlékeket ébreszt az emberben, egy illatjegyekben elmesélt történettel lepi meg viselőjét. A szomorú valóság azonban ma az, hogy inkább tudunk álmodozni egy csésze finom kávé mellett vagy egy új autóban, mint egy parfüm illatát érezve magunk körül. Pedig a jó parfüm óriási emocionális értékkel bír: vágyat ébreszt a másik ember iránt, magához láncol, érezni akarjuk egyedi és utánozhatatlan érzéseket keltő illatát, ami semmi mással nem helyettesíthető. Minden valódi parfümnek története van. A jövő parfümőreinek és a márkák képviselőinek is el kell gondolkozniuk azon, mitől is lesz képes egy illat ilyen hatalomra szert tenni. Újra meg kell találni a titok nyitját…

A piac kettészakadásának további erősödése

Egyre markánsabb bipolarizálódás
A tömegtermékek és a szinte műalkotásnak tekinthető parfümkülönlegességek világa között a távolság tovább nő még a jövőben is. A rövid távra, csupán egyetlen szezonra piacra dobott, alacsony színvonalú tömegtermékeket előállító mamutcégek és az alternatív irányzatokat képviselő márkák szembenállása egy ideig erősödni fog még, különbségeik egyre nyilvánvalóbban rajzolódnak ki. Elképzelhető, hogy a vásárlók megoszlanak majd a két pólus között. Egyes feltételezések szerint a fiatalok az olcsóbb árak, a férfiak pedig az egyszerűség és a praktikum kedvéért többségükben megmaradnak majd a tömegtermékek mellett, a női vásárlók egy jelentős része azonban átpártol az igényesebb, különlegesebb niche márkákhoz, ahol a luxus és az egyediség sokkal inkább megjelenik a kínálatban.

A tömegigények kielégítése
A gazdasági helyzet és egyáltalán a társadalom fejlődésének iránya egy ideig még egészen biztosan erősíteni fogja a tömegtermékek piacát. Ha lehet, a színvonal még tovább esik majd, mert a nagy cégeknek egyre inkább engedniük kell az árból és a minőségből is ahhoz, hogy a kisebb vásárlóerőt jelentő társadalmi csoportokat is el tudják érni. A tömegtermékek színvonala ezért a jövőben várhatóan tovább romlik majd. Eljutunk odáig, hogy a parfümpiac leglényegesebb vonatkozásaiban hasonlítani fog a mosóporpiacra. E mélyrepülés mögött lényegében a világméretű piac kialakulása, a globalizáció áll. Ennek azonban előre számolnunk kell minden várható következményével: ha olyan ütemben és olyan színvonalon dobjuk piacra a parfümöket, mint a mosóporokat, akkor egy-egy illat értéke és megbecsültsége sem lesz magasabb, mint bármely mosóporé.

A niche márkák megerősödése
A tömegtermékek óriási térhódítása mellett egy másik tendencia is jelen van a parfümszakmában: a kis márkák, az igényes, hamisítatlan kézműves termékeket előállító kis cégek piaci konszolidációja. Ennek a szegmensnek az ügyfélköre különleges, bensőséges, egyedi illatokra vágyik, nem az óriási kereskedelmi láncok üzleteiben kapható, egymást másoló parfümökre. A megerősödő niche márkák, amelyek eddig távol tartották magukat a marketingtől, a jövőben feltehetően változtatnak majd némileg ezen a magatartásukon. A fogyasztók egyre inkább vágynak az illattal, illetve a márkával való személyes kapcsolatra, a hozzáértő, jól képzett szakember tanácsadására, s ez az igényük válaszra talál a niche márkáknál. Az illatkülönlegességeket szelektív disztribúcióban árusító niche szegmens piaci pozíciója erősödni fog, mert egyre több ügyfél találja rokonszenvesnek a minőségi terméket és a minőségi szolgáltatást, amely ezekhez a márkákhoz kötődik. Sokakat vonz ma a türelmes, időt nem sajnáló, valóban hozzáértő tanácsadás, az illatokkal való közelebbi megismerkedés lehetősége. És sokak számára rokonszenves, hogy a kis, alternatív parfümházak más értékesítési stratégiát választanak: a vásárlás kényszere nélkül akarják megismertetni illataikat az ügyfelekkel. Általánosan tapasztalható jelenség, hogy ez a gyökerekhez visszanyúló, alternatív parfümgyártás, amely iránt egyre fokozódik az érdeklődés és a kereslet, mind jelentősebb hatással van a parfümipar egészére.

A társadalom fejlődésével egy irányba ható marketing

Nyilvánvaló szegmentálódás
Kezd világossá válni a multinacionális, nagy mamutcégek számára is, hogy az egész világon egyformán sikeres, mindenkinek eladható parfüm nem nagyon létezik, egyszerűen azért, mert ember és ember között is különbségek vannak. Nem tetszhet egy illat egyszerre mindenkinek. Ezért a differenciálás megkerülhetetlen szükségszerűségnek látszik. Valószínű, hogy lesznek majd például fiataloknak szánt parfümök, hogy készülnek olyan „receptek”, amelyek alapján az egészen fiatal korosztályt igyekeznek majd elérni, kifejezetten az ő ízlésviláguknak megfelelő parfümökkel. Egy másik tendencia a személyre szabott illatok irányába mutat. Valós igény lenne rá, hogy mindenkinek elkészülhessen a saját parfümje, hiszen mindannyian mások vagyunk. Az egyedi, személyes illat éppúgy jellemezhet bennünket, mint mondjuk az egyedi és senki másra nem jellemző DNS-mintánk. A parfümünk a személyiségünk, egyszeri és megismételhetetlen lényünk olfaktív tükre, lenyomata lehetne. A személyre szabott parfüm nem utópia, már ma is létező dolog, de előállításának olyan magasak a költségei, hogy csak nagyon kevesen engedhetik meg maguknak ezt a luxust.

Folyamatos marketingmunka
A jövőben várhatóan több energiaráfordítás lesz szükséges majd ahhoz, hogy a mind nagyobb mennyiségű szakmai információ birtokába kerülő és mind igényesebbé váló fogyasztó hűségesen kitartson egy-egy termék mellett. A szerényebb, de kitartó, folyamatos marketingmunka eredményesebbnek fog bizonyulni a feltűnő, nagy erőket megmozgató, de csak alkalmankénti nagy reklámkampányoknál. A vásárlói hűség csak olyan, minőségi illatokkal tartható meg, amelyek a változó időkben is talpon tudnak maradni, nem érinti őket a trendek változása. A megfelelő marketing azonban mindenképpen elkerülhetetlen. A hatásos, minden elemével egyazon irányba mutató marketinghez hozzá tartozik a parfüm üvege, a termék megfelelő kommunikációja, a jó merchandising.

Disztribúció és tanácsadás: új irányvonalak

Internet használat
A parfümök értékesítése a jövőben új csatornákra talál majd. Ezek egyike az internet. Egyre nagyobb számban érhetők el az interneten a „parfümblogok”, és ez a tendencia a jövőben csak erősödni fog. Az illatok elektronikus értékesítésének azonban megvan az a súlyos hátránya, hogy interneten keresztül nem lehet kipróbálni, megszagolni a parfümöket. E probléma áthidalására elképzelhető, hogy olyan, központi helyeken található, jól megközelíthető „termékpontokat” hoznak majd létre, ahol az internetes vásárlók elektronikus megrendelésük elküldése előtt kipróbálhatják az illatokat egy nekik tetsző időpontban.

A hagyományos disztribúció helyzete
A közeli jövőben azonban még a hagyományos disztribúció marad a parfümök értékesítésének legfőbb módja. A disztribúció ma erőteljes nyomást gyakorol a márkákra, és a gyártócégeknek sok szempontból kell megfelelniük a disztribútorok elvárásainak ahhoz, hogy termékeik bekerülhessenek a nagy értékesítési láncokba. A disztribútor befolyása óriási egy-egy márka sorsára nézve, hiszen választásaival maga is meghatározójává válik a kínálatnak. Üzletláncaiban bizonyos termékeket a saját szempontjai alapján helyez előtérbe a többivel szemben. Kiemelten kínálja az újdonságokat, a „best-sellereket”, az üzletlánc kedvenceit, s így bizonyos termékeket előnyösebb pozícióhoz juttat, mint másokat.

Az értékesítési szemlélet
A disztribúciónak ezt a sajátosságát kíséri még egy jelenség: az értékesítéssel és tanácsadással foglalkozó szakemberek gyakran egyáltalán nem, vagy alig ismerik a termékeket, és nem értenek az értékesítéshez sem, csupán vásárlási kényszert igyekeznek gyakorolni az ügyfélre. A jövőben egyre inkább felértékelődnek majd azok a szakemberek, akik megfelelően tudnak tájékoztatást, tanácsot adni az ügyfélnek egy-egy márkával vagy termékkel kapcsolatban, akik hitelesen tudják elmesélni egy-egy parfümház vagy egy konkrét illat történetét, akik személyes, bizalomra épülő kapcsolatot képesek kialakítani az ügyfelekkel. Az egyre igényesebb és egyre több információval rendelkező ügyfélkörnek magának is ebbe az irányba mutatnak az elvárásai. A disztribúciónak pedig saját üzleti sikere érdekében is meg kell felelnie ezeknek az igényeknek.

Összefoglalás
A parfümszektor mérvadó szereplőinek véleménye alapján azt mondhatjuk, hogy az illatok előtt nagyon izgalmas jövő áll az elkövetkező években. A differenciálódás és számos innováció megjelenésének korszakára számíthatunk, amelyben a parfümkészítés új lehetőségeit tárják majd fel a legújabb technológiák. E megújulási folyamattal párhuzamosan pedig tanúi lehetünk majd a parfümkészítés szép, kézműves tradícióihoz való visszatérésnek, autentikus, valódi értékek örvendetes újbóli térnyerésének. Nagy, megválaszolásra váró kérdések előtt áll tehát a szakma:

• Hogyan jelennek majd meg az említett törekvések tendenciák a holnap parfümjében?
• Melyek lesznek a jövő illatainak ma még nem alkalmazott, ismeretlen alapanyagai?
• Hogyan képviseli majd a disztribúció a szakmában megjelenő új értékeket, és hogyan juttatja el a fogyasztókhoz a jövő parfümjeit?

Kelemen Gréta
About Kelemen Gréta 112 Articles
"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gréta-t, de a legfontosabb két dolog, amit tudni kell, hogy az optimista és precíz, természetesen barátságos, szemlélődő és racionális, de kisebb dózisokban, és gyakran elkényeztetik a nem érzéketlen szokások is. Az optimizmusa azonban, amiért gyakran imádják. A barátok gyakran számítanak róla és romantikus természetükre a szükség idején. Persze senki sem tökéletes, és Bogdánnak számos hibája van. A tisztesség és az instabilitás hajlamos az úton járni, bár inkább személyes szinten, mint mások számára. Szerencsére a pontossága általában ott van, hogy enyhítse a fújásokat."

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*