A férfiparfümök története és mai piaca

[Total: 0    Average: 0/5]

A férfiparfümök története és mai piaca

A mai férfi parfümök merész, olykor szinte vakmerő illatok. Bátran kísérletezők, a hagyományok helyett az új felfedezések felé kalandozók. A 21. század férfijának ízlésvilágára szabják őket, aki nyíltan meri vállalni, hogy tetszeni akar a nőknek.

A FÉRFI PARFÜMÖK TÖRTÉNETÉNEK KEZDETEI

Úgy ötven évvel ezelőtt a férfi parfümök piaca meglehetősen szerény volt még: az illatok egy nagyon szűk vásárlói réteg számára készültek, valamennyi országban szinte azonos, csak kevés változatosságot mutató, tipikus jegyek alapján, amelyek eleganciát és ízlést voltak hivatottak kifejezni.
Ilyen termék volt Franciaországban az 1949- ben piacra került „Moustache”, a Rochas kreációja, amely fás, krémes, páfrányos, citrusos illatával a háború utáni időszak első férfi parfümje volt. A közismerten jól ápolt és megjelenésükre igényes olasz férfiak egy szűk köre számára ilyen volt a fenyőillatú „Aqua di Silva”. Amerikában az „Old Spice” számít a férfi parfümök ősének, Németországban a „Tabac Original” jelent meg a piacon elsőként, az angolok pedig megalkották a maguk sajátosan klasszikus, levendulás illatát, a „Yardley English Lavender”-t.
A modern férfi parfümök új korszaka minden kétséget kizáróan Edmond Roudintska kreációjával, a Christian Dior „Eau Sauvage”-ával vette kezdetét. Az 1966-ban elkészült citrusos, rozmaringos, vadvirágos jegyeket is tartalmazó illat korszakalkotónak számított a maga korában: gyakorlatilag minden konkurenciától mentesen ez volt a modern férfi illata.
Az igazi nagy áttörést azonban a Fabergé „Brut” elnevezésű, fás, pézsmás, zöld jegyekkel készült terméke hozta meg, még két évvel korábban, az Egyesült Államokban. Kifejezetten provokatív, szexi illata nyíltan szakított a szmokingos esték hangulatához illő eau de toilette- ek finomkodó, elitista hagyományával. A „Brut” természetes, szabadon szárnyaló erőt, férfiasságot, nyílt csábítást üzent. Nyugodtan mondhatjuk, hogy ez volt az első parfüm, amelyben megjelentek a társadalmi változások, kifejezésre jutott az erkölcsök liberalizálódása, a modern férfi felfogás. Ez az illat nem a társadalmi elvárások szerint élő, kifinomult úriemberek illata volt, hanem egy bármely társadalmi osztályhoz tartozó individuumé, akit mindenekelőtt neme határoz meg: férfiassága, amelyet bátran és leplezetlenül hirdet.
Azelőtt a megjelenésükre igényes férfiaknak be kellett érniük a borotvaszappanuk illatával, és legfeljebb néhány fajta kölnivíz vagy levendulavíz közül választhattak. A legrégebbi, klasszikus kreációk között ott volt a maga idejében különleges újdonságnak számító „Jicky’, amelyet 1889-ben Aimé Guerlain álmodott meg, vagy a „Mouchoir de Monsieur”, Jacques Guerlain 1904-es alkotása. És az elsők között meg kell még említenünk a Coty két illatát: a „Cordon Vert”-t 1932-ből, valamint az „Eau de Lanvin”-t 1933-ból, de ugyanígy a Caron 1934-es „Pour un Homme” parfümjét, a Molyneux 1936-os „Alliance” illatát és a Schiparelli „Snuff” elnevezésű kreációját is 1938-ból. Mindössze néhány évtized alatt micsoda óriási fejlődésen ment keresztül a parfümök divatja, gyártása!
Ma a férfiak legnagyobb többsége gondosan ügyel ápolt, vonzó megjelenésére. Ezt igazolja egyébként az a nagyarányú növekedés is, amely a férfi ápolási termékek és a férfi parfümök piacán egyaránt tapasztalható. Nem azokat az időket éljük már, amikor egy frissítő zuhany meg a borotválkozás után minden férfias férfi a „Brut”-ből spriccelt magára egy keveset saját fürdőszobájában. A férfi parfümök piaca ma illatok egész arzenálját kínálja a fogyasztóknak.

Kelemen Gréta
About Kelemen Gréta 112 Articles
"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gréta-t, de a legfontosabb két dolog, amit tudni kell, hogy az optimista és precíz, természetesen barátságos, szemlélődő és racionális, de kisebb dózisokban, és gyakran elkényeztetik a nem érzéketlen szokások is. Az optimizmusa azonban, amiért gyakran imádják. A barátok gyakran számítanak róla és romantikus természetükre a szükség idején. Persze senki sem tökéletes, és Bogdánnak számos hibája van. A tisztesség és az instabilitás hajlamos az úton járni, bár inkább személyes szinten, mint mások számára. Szerencsére a pontossága általában ott van, hogy enyhítse a fújásokat."

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*