7 másodperc a meggyőzésre

[Total: 0    Average: 0/5]

7 másodperc a meggyőzésre

Valamennyi üzletnek, szalonnak a kirakat az első találkozási pontja ügyfeleivel. Ez a két fél közötti kommunikáció első színtere. A kirakat berendezését rábízhatjuk szakemberre is (ezzel foglalkozik a dekoratőr vagy mai, modern szóhasználat szerinti kifejezéssel a „visual merchandiser”). A munkában azonban feltétlenül részt kell vennie az üzlet vezetőjének is, mert a kirakatban megjelenő, a termékek és a dekorációs elemek közvetítésével megfogalmazódó üzenetnek tökéletes harmóniában kell lennie a cég filozófiájával és üzletpolitikájával.

MIÉRT ÉPPEN 7 MÁSODPERC?

Azért, mert az utcán közlekedő járókelő a szalon vagy üzlet előtt elhaladtában átlagosan ennyi ideig észleli látóterében a kirakat képét. Ezért minden eszközt be kell vetnünk annak érdekében, hogy a rendelkezésre álló idő alatt felkeltsük az utcán elhaladók érdeklődését. Egy, a városközpontban található üzlet kirakatának jól láthatónak kell lennie:
• az üzlet előtti járdáról,
• a szemközti járdáról,
• az úttesten elhaladó autók ablakából.
Ennek érdekében:
• kellőképpen feltűnőnek, valóban impozánsnak kell lennie,
• a kiállított termékeknek és a dekorelemeknek semmiképpen sem szabad a túlzsúfoltság benyomását kelteniük,
• gondoskodnunk kell a megfelelő megvilágításról is, amelyben jól érvényesülnek a kirakatban elhelyezett termékek,
• ügyelnünk kell a tárgyak megfelelő elhelyezésére: azok, amelyek egy asztal lapjának magasságánál (80–90 cm-nél) alacsonyabbra kerülnek a kirakatban, nem érvényesülnek, mert kiesnek a járókelők látómezejéből,
• oda kell figyelnünk arra is, hogy a tárgyak és dekorációs elemek ne takarják el teljesen a belátást az üzlet belső terébe.

AZ ÁRAK FELTÜNTETÉSE

Törvény írja elő, de minden tulajdonos saját érdeke is, hogy az árakat jól látható helyen tüntesse fel a termékeken. Az a vevő vagy ügyfél ugyanis, aki néhány másodperc alatt nem találja meg egy termék vagy egy szolgáltatás árát, másfelé fordítja a tekintetét, nem keresi tovább. A kirakat kommunikációs eszköz, amely tájékoztatásra szolgál. Nyugodtan el lehet itt helyezni valamilyen formában a kezelési kínálatot, az igénybe vehető szolgáltatások listáját, csak arra kell figyelni, hogy kerüljük a sablonos, unalmas és fantáziátlan megoldásokat. Felejtsük el az A/4-es méretű, times new roman betűkkel, saját nyomtatóval nyomtatott házi barkácsmunkát! Legyünk kreatívak, és ha kell, kérjünk segítséget egy hozzáértő szakembertől. Fontos, hogy a kirakatban elhelyezett feliratok, címkék egységesek legyenek, rendezettség benyomását keltsék, és valamilyen módon harmonizáljanak a kirakat többi elemével, illeszkedjenek a koncepcióba.

A RENDSZERES KIRAKATRENDEZÉS FONTOSSÁGA

Ha üzletünk vagy szalonunk a belváros szívében van, nagy forgalmú, frekventált helyen, ahol ugyanaz az ember akár naponta többször is elmegy a kirakat előtt, érdemes három-, legfeljebb négyhetente frissíteni, átrendezni a kirakatot. Ha azonban a környék nem olyan forgalmas, illetve ha a kirakatban elhelyezett tárgyak nagyobb méretűek, nehezebben mozdíthatóak, akkor elegendő a hathetenkénti kirakatrendezés is.

A KIRAKAT: ÜZLETPOLITIKÁNK TÜKRE

lnespa 4fb4a7765220e 7 másodperc a meggyőzésre

A kirakat berendezéséhez kiválasztott termékeknek meg kell jeleníteniük az üzlet, a szalon profilját, üzletpolitikáját. A „klasszikus”, bármelyik másik szalon vagy üzlet kínálatában megtalálható termékekkel nem érdemes foglalni a helyet, ezek csak jellegtelenné tennék a kirakatot, és valószínűleg nem ébresztenének kedvet a szemlélőben, hogy beljebb kerüljön az üzletbe… Az ismert, nagy márkákat és az újdonságokat azonban mindenképpen szerepeltetni kell a kirakatban, már csak azért is, mert ezeknek a termékeknek a reklámjára a gyártó cégek is nagy hangsúlyt fektetnek. Érdemes kihasználnunk a tévében vagy a nyomtatott sajtóban igénybe vett hirdetéseik marketingértékét, ami a mi üzletünkben, szalonunkban is kapható termékek forgalmát is kedvezően befolyásolhatja.

TÉMA ÉS DEKORÁCIÓ

A tradicionális témák eredeti feldolgozásához szükség van némi kreativitásra. A kirakat átrendezésére vonatkozóan is érdemes egy éves tervet készíteni. Így előre kitalálhatjuk, hogyan hozzuk majd összhangba a kirakati dekorációt szalonunk üzleti változásaival, marketingkampányaival, éves eseményeivel. Számos olyan alkalom kínálkozik egy év során, amelyhez témát társíthatunk. Lássunk néhány példát:
•Január–február: újév, téli táj, téli sportok;
• Március–április: tavasz, zöldellő mező, vidéki élet, húsvét;
• Május–június: gyöngyvirág, felkészülés a nyárra, alakformálás;
• Július–augusztus: nyaralás, napozás és fényvédelem, sportok, kikapcsolódás, maszszázs;
• Szeptember–október: iskolakezdés, visszatérés a munkahelyre, halloween;
• November–december: tél, havas tájak, karácsony, meghittség, otthon.
A kirakat átrendezése előtt érdemes nyitott szemmel járnunk az utcán, tudatosan megnézni néhány üzlet kirakatát, és ötleteket, inspirációkat meríteni az ott látott megoldásokból, feltöltődni a szezon hangulatával. Nyugodtan készítsünk fotókat is a látottakról, hogy „magunkkal vihessük” a megjelenített atmoszférát! Szép és mutatós dekorációs elemeket beszerezhetünk a dekorációs kellékeket árusító szaküzletekben. Ennek csak egyetlen veszélye van: esetleg más kirakatokban is viszontláthatjuk az általunk használt elemek némelyikét…

A GYAKORLATI MEGVALÓSÍTÁS

Rendezzük el a kiválasztott termékeket és dekorációs elemeket ízlésesen és figyelemfelkeltő módon egy előzetesen megtervezett kompozíció szerint, ügyelve arra, hogy minden megfelelő magasságba kerüljön. Törekedjünk arra, hogy ne zsúfoljuk túl a kirakatot a minél többet megmutatni vágyás szándékával: a kevesebb itt is jobban érvényesül, nagyobb hangsúlyt kap. Jól válasszuk meg a felhasználni kívánt anyagokat, tárgyakat, kiegészítő kellékeket, és a színeket: fontos, hogy minden egyetlen harmóniává álljon össze. A színválasztásnál tudnunk kell, melyek az éppen aktuális divatszínek. Értenünk kell kicsit a színek nyelvén ahhoz, hogy egymást jól kiegészítő színeket helyezzünk el a kompozícióban. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az egyes évszakoknak is megvan a maguk színvilága. A kirakat akkor csábítja az ügyfelet az üzletbe való belépésre, ha színeiben éppen ellentétes hatást kelt, mint az adott évszakhoz hagyományosan társítható színek. Egy hideg színekkel operáló kirakat nyáron a kellemes frissesség érzetét kelti az arra járóban, míg egy hideg téli napon a meleg színekben pompázó kirakat csalogat leginkább befelé az otthonosság, a melegség hangulatával. Figyeljünk oda a megfelelő megvilágításra is! Legjobb, ha fölül és a kirakat alján spotlámpákat helyezünk el, amelyek tetszés szerinti irányba fordíthatóak. Válasszunk a természetes fény érzetét keltő (fehér fényű) lámpákat! Hatásosak a kirakatban a szokatlan dekorációs elemek. Egy-egy régi tárgy, kisebb antik bútordarabok vagy keleti használati és dísztárgyak különleges hatást kelthetnek, és jól harmonizálhatnak egy kozmetikai szalon különleges kezeléseivel.

HA DEKORATŐRT BÍZUNK MEG A MUNKÁVAL…

Egy dekoratőrnek, kirakatrendezőnek mindig jó hasznát vehetjük. Eredeti ötletekkel, ügyes megoldásokkal, megfelelő ízlésvilággal, az aktuális trendek és a marketingszempontok ismeretével fejében lát hozzá a munkához, hiszen ez a tanult szakmája. Ugyanakkor nem feltétlenül ismeri a termékeinket, a szolgáltatásaink jellegét, ezért mindenképpen el kell mondanunk neki, mik az elvárásaink, a saját szempontjaink. Figyeljünk arra is, hogy egyes kirakatrendezők (saját költséghatékonyságuk érdekében) nagyobb tételben vásárolnak bizonyos dekorációs elemeket, és azokat több kirakatban is felhasználják. A kirakatok hasonlósága különösen kisebb városokban lehet szembetűnő és nagyon zavaró. Ne felejtsünk el ezzel kapcsolatban is egyeztetni a kiválasztott szakemberrel!

ÖSSZEFOGLALÁS

A kirakat berendezésének nincsenek kőbe véshető szabályai. Az ideális kirakat sokféle lehet: minimalista vagy éppen minden részletet gondosan megjelenítő, informatív vagy szokatlanságával ható… A lényeg csak az, hogy mindig összhangban legyen:
• azzal a képpel, amelyet ügyfélkörünkben kialakítottunk vagy kialakítani kívánunk,
• az üzletre, kozmetikára jellemző vásárlói vagy vendégkör stílusával, ízlésvilágával,
• az eladásra kínált termékekkel vagy az igénybe vehető szolgáltatásokkal.
Ne feledjük: a jó üzlet olyan, ahová jó betérni, és ahonnan nem szívesen jön ki az ember, mert elbűvöli a rengeteg látnivaló, és nézelődés közben senki sem igyekszik őt rábeszélni a vásárlásra…

Aurélien MICHEL- művészet és menedzsment tanár

Kelemen Gréta
About Kelemen Gréta 111 Articles
"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gréta-t, de a legfontosabb két dolog, amit tudni kell, hogy az optimista és precíz, természetesen barátságos, szemlélődő és racionális, de kisebb dózisokban, és gyakran elkényeztetik a nem érzéketlen szokások is. Az optimizmusa azonban, amiért gyakran imádják. A barátok gyakran számítanak róla és romantikus természetükre a szükség idején. Persze senki sem tökéletes, és Bogdánnak számos hibája van. A tisztesség és az instabilitás hajlamos az úton járni, bár inkább személyes szinten, mint mások számára. Szerencsére a pontossága általában ott van, hogy enyhítse a fújásokat."

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*